Arnoud Kremers heeft het script geschreven voor het unieke wagenspel dat we in het kader van het Jeroen Bosch-jaar in 2016 zullen opvoeren. Hieronder volgt een relaas van de schrijver zelf met daarin de aanleiding en een tip van de sluier.266px-Cutting_the_Stone_(Bosch)

Het idee om een wagenspel te schrijven ontstond bij het zien van het schilderij De keisnijding in het Prado Museum in Madrid, alweer jaren geleden. Het kleine doekje, het meet 47,5 x 34,5 cm, is intrigerend omdat één persoon aan iemands hoofd peutert en een monnik en een non de operatie gadeslaan. De monnik levert commentaar.

Het is een tafereel dat vraagt om tekst en niet voor niets staat die rondom de voorstelling gekalligrafeerd. Boven: Meester snijt die keye ras. Onder: Mijne name Is lubbert das

De Meester is de Keisnijder en Lubbert Das het lijdend voorwerp. Beide namen zijn verzonnen: keisnijden is een fictief beroep en Lubbert Das is de bijnaam voor een geboren sukkel. Zie hier alvast twee personen voor in een toneelstuk. De twee toeschouwers zijn een soort publiek, partijdig en waarschijnlijk ook vol leedvermaak.

Ik ben nooit aan het stuk begonnen, totdat wij van het MO Sociaal Theater ons bogen over deelname aan Bosch 500 in 2016.

De Keisnijder is het prototype van de kwakzalver, een fenomeen dat tot de dag van vandaag in allerlei vermommingen waar te nemen valt.

Zo begon ik aan een wagenspel met in de hoofdrol een gewetenloze wonderdokter, die schaamteloos zijn patiënten, lees slachtoffers, geld uit de zak klopt. In het wagenspel wordt een bont aantal gevallen op vaak hardhandige wijze door Dokter Malefijt en zijn assistenten ‘ behandeld’ . Niets is zeker, behalve dan dat ze geheel kaal geplukt worden.

Maar een goed gebruik van een wagenspel is een plotselinge ommekeer in de gang van zaken en die ommekeer komt er! Radicaal.

Omdat het spel in de klucht alle ruimte moet krijgen, zijn de teksten voor de acteurs redelijk kort gebleven. Een smeuïge verteller kletst de taferelen aan elkaar. Ook zijn er liederen in de tekst gelardeerd om de duur van de verschillende ‘ operaties’ in gepaste sfeer te laten verlopen.

Het stuk is geschreven voor een snelle spelregie en die is onze regisseur Iris van Rooij op het lijf geschreven.

Ik zie als auteur het eindresultaat straks in het Jeroen Bosch Jaar met spanning tegemoet. Het schrijven aan dit stuk was al een groot plezier!

                                                           Arnoud Kremers, mei 2015